| Drogi w odkrywkach - nawierzchnia | |
Wysłany: Śro 6:18, 18 Kwi 2012 |
|
|
pkawalec |
Administrator |
|
|
Dołączył: 06 Lis 2007 |
Posty: 86 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Czy macie jakies przyklady konstrukcji nawierzchni drogowej dla samochodow technologicznych?
Zastanawiam sie jak zaprojektowac nawierzchnie dla 45t wozidel, a w dostepnej mi literaturze znajduje tylko bardzo ogolne lub bardzo zawile wytyczne.
Oczywistym jest ze nalezy zagescic grunt rodzimy a nastepnie ulozyc jedna lub dwie warstwy podbudowy z kruszywa grubego a wierzchnia warstwe (scieralna w nomenklaturze drogowej) wykonac z drobnego materialu.
Ale cos bardziej konkretnie? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pią 13:24, 20 Kwi 2012 |
|
|
Szymon Sypniowski |
Szef wszystkich szefów |
|
|
Dołączył: 07 Lis 2007 |
Posty: 56 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kielce / Kraków |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiem, że u mojego taty na kopalni robili drogę pod ścianę z odpadów z cementu, jak trochę deszcz polał, to zrobił się z tego beton i jest równo.
Znalazłem w literaturze (Open pit mine planning&design, autor Mark Kuchta) dla samochodów obciążonych 24t/koło (czyli razem samochód+ładunek koło 100 ton) taką przykładową konfigurację (zaczynając od górnej warstwy):
- drobno pokruszona skała - 6" = 15 cm
- grubo pokruszona skała - 8" = 20 cm
- podbudowa z piasku - 14" = 35 cm
- glina (grunt rodzimy)
Na temat budowy dróg kopalnianych jest cały rozdział w tej książce. Jakbyś potrzebował więcej detali, daj znać. |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Szymon Sypniowski dnia Pią 13:26, 20 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
| CBR | |
Wysłany: Pią 14:00, 20 Kwi 2012 |
|
|
pkawalec |
Administrator |
|
|
Dołączył: 06 Lis 2007 |
Posty: 86 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja tez szperam i szukam. I znalazlem kilka propozycji podobnych do podanej przez Szymka ale w wiekszosci przypadkow gubosc podbudowy i warstwy scieralnej - wierzchniej zalezy od CBR - Californian Bearing Ratio. Koncept CBR jest dosc prosty: na materiale wzorcowym (kruszony wapien kalifornijski) okresla sie odksztalcenie jakie powstalo pod wplywem okreslonego nacisku. Nastepnie sprawdza sie jaki nacisk musi zostac uzyty zeby uzyskac podobne odksztalcenie w badanym materiale. Stosunek dwoch naciskow x 100% daje wartosc CBR. Wartosci powyzej 80% otrzymuje sie dla skal twardych, mocnych i dobrze zageszczonych. Badanie przeprowadza sie takze dla gruntu rodzimego i w zaleznosci od wynikow decyduje o grubosci podbudowy.
Znalazlem tez kilka ciekawostek ktorymi chetnie sie podziele, ale nie w tym wpisie |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pon 14:54, 04 Wrz 2017 |
|
|
Rodgers |
Szef wszystkich szefów |
|
|
Dołączył: 11 Lip 2016 |
Posty: 325 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kraków |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja bym chętnie poczytał o tych ciekawostkach |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|