Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna

Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Projektowanie kopalń » Drogi w odkrywkach - nawierzchnia
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Drogi w odkrywkach - nawierzchnia
PostWysłany: Śro 6:18, 18 Kwi 2012
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Czy macie jakies przyklady konstrukcji nawierzchni drogowej dla samochodow technologicznych?
Zastanawiam sie jak zaprojektowac nawierzchnie dla 45t wozidel, a w dostepnej mi literaturze znajduje tylko bardzo ogolne lub bardzo zawile wytyczne.
Oczywistym jest ze nalezy zagescic grunt rodzimy a nastepnie ulozyc jedna lub dwie warstwy podbudowy z kruszywa grubego a wierzchnia warstwe (scieralna w nomenklaturze drogowej) wykonac z drobnego materialu.
Ale cos bardziej konkretnie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 13:24, 20 Kwi 2012
Szymon Sypniowski
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce / Kraków


Wiem, że u mojego taty na kopalni robili drogę pod ścianę z odpadów z cementu, jak trochę deszcz polał, to zrobił się z tego beton i jest równo.

Znalazłem w literaturze (Open pit mine planning&design, autor Mark Kuchta) dla samochodów obciążonych 24t/koło (czyli razem samochód+ładunek koło 100 ton) taką przykładową konfigurację (zaczynając od górnej warstwy):

- drobno pokruszona skała - 6" = 15 cm
- grubo pokruszona skała - 8" = 20 cm
- podbudowa z piasku - 14" = 35 cm
- glina (grunt rodzimy)

Na temat budowy dróg kopalnianych jest cały rozdział w tej książce. Jakbyś potrzebował więcej detali, daj znać.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szymon Sypniowski dnia Pią 13:26, 20 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
CBR
PostWysłany: Pią 14:00, 20 Kwi 2012
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Ja tez szperam i szukam. I znalazlem kilka propozycji podobnych do podanej przez Szymka ale w wiekszosci przypadkow gubosc podbudowy i warstwy scieralnej - wierzchniej zalezy od CBR - Californian Bearing Ratio. Koncept CBR jest dosc prosty: na materiale wzorcowym (kruszony wapien kalifornijski) okresla sie odksztalcenie jakie powstalo pod wplywem okreslonego nacisku. Nastepnie sprawdza sie jaki nacisk musi zostac uzyty zeby uzyskac podobne odksztalcenie w badanym materiale. Stosunek dwoch naciskow x 100% daje wartosc CBR. Wartosci powyzej 80% otrzymuje sie dla skal twardych, mocnych i dobrze zageszczonych. Badanie przeprowadza sie takze dla gruntu rodzimego i w zaleznosci od wynikow decyduje o grubosci podbudowy.

Znalazlem tez kilka ciekawostek ktorymi chetnie sie podziele, ale nie w tym wpisie Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 14:54, 04 Wrz 2017
Rodgers
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 11 Lip 2016
Posty: 325
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków


Ja bym chętnie poczytał o tych ciekawostkach Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Drogi w odkrywkach - nawierzchnia
  Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Projektowanie kopalń
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin