Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna

Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Maszyny i urządzenia » Organizacja ruchu samochodowego
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Organizacja ruchu samochodowego
PostWysłany: Wto 8:50, 02 Lis 2010
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Chcialbym podzielic sie pewno ciekawostka, dotyczaco organizacji ruchu samochodowego.
W wielu, szczegolnie amerykanskich koplaniach, obowiazuje lewostronny ruch samochodowy. I nie mowie tu o Australii gdzie jest to norma rowniez na drogach publicznych. Przy czym, wozidla nie roznia sie konstrukcja od stosowanych w Polsce - kabina operatora znajduje sie po lewej stronie samochodu.
Dlaczego? Ze wzgledow bezpieczenstwa.
Po pierwsze, kierowcy mijajacych sie samochodow znajduja sie daleko od siebie, a wiec w razie czolowego zderzenia sa mniej narazeni na urazy.
Po drugie, kierowca znajduje sie blizej krawedzi drogi i moze prowadzic maszyne w bezpiecznej odleglosci od niej.
Po trzecie, wszelkie zapedy do wyprzedzania skutecznie studzi zla widocznosc podczas tego manewru - w koncu to nie wyscigi.

Mnie pomysl wydaje sie byc sensowny, szczegolnie w kopalniach o duzym natezeniu ruchu.
Jest tylko jedna wada - kierowcy musza sie przestawic i nalezy pamietac o poinstruowaniu ewentualnych podwykonawcow i odpowiednim oznaczeniu zmiany organizacji ruchu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 10:27, 13 Lis 2010
Szymon Sypniowski
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce / Kraków


No ten ostatni czynnik mógłby być tu decydujący, bo decyduje o bezpieczeństwie maszyn i ludzi. Z jednej strony pomysł dobry, a z drugiej - mam wątpliwości czy by się przyjął i czy przypadkiem nie jest to skórka za wyprawkę. Bo z jednej strony kierowcy są rzeczywiście potencjalnie mniej narażeni na urazy, ale z drugiej - nie wiem czy byliby się w stanie szybko przyzwyczaić i czy ten początkowy okres nie byłby pełen wypadków. Wydaje mi się, że prowadzenie samochodu w odpowiedniej odległości od krawędzi też nie jest problemem dla doświadczonego kierowcy (aczkolwiek zdarzają się wypadki - np. w kopalni w Małogoszczu kiedyś po obfitych deszczach, które podmyły nasyp, przewrócił się Biełaz, bo kierowca właśnie jechał zbyt blisko krawędzi).

Wydaje mi się, że takie rozwiązanie ma sens w krajach o lewostronnym ruchu, natomiast mam wątpliwości czy u nas by się przyjęło - chyba opór materii byłby zbyt duży.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Watpliwosci
PostWysłany: Sob 18:40, 13 Lis 2010
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Ja mam te same watpliwosci, dlatego od poczatku nazwalem ta informacje ciekawosta. Wydaje mi sie ze moglo by to zadzialac, jezeli przy otwieraniu nowej kopalni, od samego poczatku wprowadzony bylby ruch lewostronny. Ciezko wyobrazic sobie przestawienie z dnia na dzien ruchu w funkcjonujacym kamieniolomie, w ktorym doswiadczeni kierowcy maja swoje nawyki i przyzwyczajenia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 13:37, 09 Gru 2010
kszy3
Nadgórnik

 
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław


Możliwe, że lewostronny ruch wprowadzono nie tylko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców (a bardziej operatorów) pojazdów transportujących urobek. Warto zaznaczyć, że tego typu pojazdy w dużych kopalniach odkrywkowych surowców skalnych w USA, Australii i nie tylko, to maszyny o dużych gabarytach. Przy takiej geometrii pojazdu, istnieje wiele martwych stref, gdzie widoczność operatora jest ograniczona przez elementy konstrukcji wozu (np. przed pojazdem po prawej stronie patrząc zza kierownicy). Określona trasa transportu urobku służy również pojazdom "cywilnym", np. dozoru kopalnianego, serwisantów i podwykonawców różnej maści. Przy ruchu prawostronnym gdzie pojazdy raczej trzymają się prawej krawędzi drogi łatwo o kolizję dużych wozów z małymi, w postaci najechań jednych na drugie. Nietrudno sobie wyobrazić co się dzieje gdy stutonowa ciężarówa transportująca 50 ton urobku najeżdża na, w najlepszym wypadku, SUV-a. Natomiast, gdy pojazdy trzymają się lewej krawędzi, są lepiej widoczne z kabiny operatora wozu transportującego. O potwierdzenie takiej argumentacji należałoby się skierować do dużej amerykańskiej kopalni surowców skalnych Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Choragiewki na samochodach
PostWysłany: Wto 14:52, 14 Gru 2010
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Miedzy innymi to mialem na mysli piszac o lepszej widocznosci. Ale jesli chodzi o kopalnie gdzie stosowane sa na prawde duze samochody technologiczne, to jest inne rozwiazanie zwiekszajace bezpieczenstwo malych pojazdow. Proste a skuteczne - choragiewki mocowane na dlugich tyczkach, na tyle dlugich ze znajduja sie na wysokosci kabiny operatora/kierowcy.
No ale i tak najwazniejsza zasada jest, stosowana rowniez w polskim Kodeksie Drogowym, zasada ograniczonego zaufania. Zawsze zakladaj, ze operator Cie nie widzi, albo upewnij sie ze Cie zauwazyl. Nigdy nie parkuj tuz przed, albo tuz za duza maszyna bo operator nie ma szans Cie zauwazyc itp. itd.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Watpliwosci
PostWysłany: Pon 10:36, 11 Lip 2016
Rodgers
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 11 Lip 2016
Posty: 325
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków


pkawalec napisał:
Ja mam te same watpliwosci, dlatego od poczatku nazwalem ta informacje ciekawosta. Wydaje mi sie ze moglo by to zadzialac, jezeli przy otwieraniu nowej kopalni, od samego poczatku wprowadzony bylby ruch lewostronny. Ciezko wyobrazic sobie przestawienie z dnia na dzien ruchu w funkcjonujacym kamieniolomie, w ktorym doswiadczeni kierowcy maja swoje nawyki i przyzwyczajenia.

Z całą pewnością byłoby to niebezpieczne i mogłoby się zakończyć dość sporym problemem pod względem bezpieczeństwa. Myślę jednak, że odpowiednie szkolenia i oznaczenia mogłyby dać radę w takiej sytuacji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Organizacja ruchu samochodowego
  Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Maszyny i urządzenia
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin