| Organizacja ruchu samochodowego | |
Wysłany: Wto 8:50, 02 Lis 2010 |
|
|
pkawalec |
Administrator |
|
|
Dołączył: 06 Lis 2007 |
Posty: 86 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chcialbym podzielic sie pewno ciekawostka, dotyczaco organizacji ruchu samochodowego.
W wielu, szczegolnie amerykanskich koplaniach, obowiazuje lewostronny ruch samochodowy. I nie mowie tu o Australii gdzie jest to norma rowniez na drogach publicznych. Przy czym, wozidla nie roznia sie konstrukcja od stosowanych w Polsce - kabina operatora znajduje sie po lewej stronie samochodu.
Dlaczego? Ze wzgledow bezpieczenstwa.
Po pierwsze, kierowcy mijajacych sie samochodow znajduja sie daleko od siebie, a wiec w razie czolowego zderzenia sa mniej narazeni na urazy.
Po drugie, kierowca znajduje sie blizej krawedzi drogi i moze prowadzic maszyne w bezpiecznej odleglosci od niej.
Po trzecie, wszelkie zapedy do wyprzedzania skutecznie studzi zla widocznosc podczas tego manewru - w koncu to nie wyscigi.
Mnie pomysl wydaje sie byc sensowny, szczegolnie w kopalniach o duzym natezeniu ruchu.
Jest tylko jedna wada - kierowcy musza sie przestawic i nalezy pamietac o poinstruowaniu ewentualnych podwykonawcow i odpowiednim oznaczeniu zmiany organizacji ruchu. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 10:27, 13 Lis 2010 |
|
|
Szymon Sypniowski |
Szef wszystkich szefów |
|
|
Dołączył: 07 Lis 2007 |
Posty: 56 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kielce / Kraków |
|
|
|
|
|
|
|
|
No ten ostatni czynnik mógłby być tu decydujący, bo decyduje o bezpieczeństwie maszyn i ludzi. Z jednej strony pomysł dobry, a z drugiej - mam wątpliwości czy by się przyjął i czy przypadkiem nie jest to skórka za wyprawkę. Bo z jednej strony kierowcy są rzeczywiście potencjalnie mniej narażeni na urazy, ale z drugiej - nie wiem czy byliby się w stanie szybko przyzwyczaić i czy ten początkowy okres nie byłby pełen wypadków. Wydaje mi się, że prowadzenie samochodu w odpowiedniej odległości od krawędzi też nie jest problemem dla doświadczonego kierowcy (aczkolwiek zdarzają się wypadki - np. w kopalni w Małogoszczu kiedyś po obfitych deszczach, które podmyły nasyp, przewrócił się Biełaz, bo kierowca właśnie jechał zbyt blisko krawędzi).
Wydaje mi się, że takie rozwiązanie ma sens w krajach o lewostronnym ruchu, natomiast mam wątpliwości czy u nas by się przyjęło - chyba opór materii byłby zbyt duży. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| Watpliwosci | |
Wysłany: Sob 18:40, 13 Lis 2010 |
|
|
pkawalec |
Administrator |
|
|
Dołączył: 06 Lis 2007 |
Posty: 86 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja mam te same watpliwosci, dlatego od poczatku nazwalem ta informacje ciekawosta. Wydaje mi sie ze moglo by to zadzialac, jezeli przy otwieraniu nowej kopalni, od samego poczatku wprowadzony bylby ruch lewostronny. Ciezko wyobrazic sobie przestawienie z dnia na dzien ruchu w funkcjonujacym kamieniolomie, w ktorym doswiadczeni kierowcy maja swoje nawyki i przyzwyczajenia. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Czw 13:37, 09 Gru 2010 |
|
|
kszy3 |
Nadgórnik |
|
|
Dołączył: 09 Gru 2010 |
Posty: 8 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Wrocław |
|
|
|
|
|
|
|
|
Możliwe, że lewostronny ruch wprowadzono nie tylko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców (a bardziej operatorów) pojazdów transportujących urobek. Warto zaznaczyć, że tego typu pojazdy w dużych kopalniach odkrywkowych surowców skalnych w USA, Australii i nie tylko, to maszyny o dużych gabarytach. Przy takiej geometrii pojazdu, istnieje wiele martwych stref, gdzie widoczność operatora jest ograniczona przez elementy konstrukcji wozu (np. przed pojazdem po prawej stronie patrząc zza kierownicy). Określona trasa transportu urobku służy również pojazdom "cywilnym", np. dozoru kopalnianego, serwisantów i podwykonawców różnej maści. Przy ruchu prawostronnym gdzie pojazdy raczej trzymają się prawej krawędzi drogi łatwo o kolizję dużych wozów z małymi, w postaci najechań jednych na drugie. Nietrudno sobie wyobrazić co się dzieje gdy stutonowa ciężarówa transportująca 50 ton urobku najeżdża na, w najlepszym wypadku, SUV-a. Natomiast, gdy pojazdy trzymają się lewej krawędzi, są lepiej widoczne z kabiny operatora wozu transportującego. O potwierdzenie takiej argumentacji należałoby się skierować do dużej amerykańskiej kopalni surowców skalnych |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| Choragiewki na samochodach | |
Wysłany: Wto 14:52, 14 Gru 2010 |
|
|
pkawalec |
Administrator |
|
|
Dołączył: 06 Lis 2007 |
Posty: 86 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miedzy innymi to mialem na mysli piszac o lepszej widocznosci. Ale jesli chodzi o kopalnie gdzie stosowane sa na prawde duze samochody technologiczne, to jest inne rozwiazanie zwiekszajace bezpieczenstwo malych pojazdow. Proste a skuteczne - choragiewki mocowane na dlugich tyczkach, na tyle dlugich ze znajduja sie na wysokosci kabiny operatora/kierowcy.
No ale i tak najwazniejsza zasada jest, stosowana rowniez w polskim Kodeksie Drogowym, zasada ograniczonego zaufania. Zawsze zakladaj, ze operator Cie nie widzi, albo upewnij sie ze Cie zauwazyl. Nigdy nie parkuj tuz przed, albo tuz za duza maszyna bo operator nie ma szans Cie zauwazyc itp. itd. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| Re: Watpliwosci | |
Wysłany: Pon 10:36, 11 Lip 2016 |
|
|
Rodgers |
Szef wszystkich szefów |
|
|
Dołączył: 11 Lip 2016 |
Posty: 325 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kraków |
|
|
|
|
|
|
|
|
pkawalec napisał: | Ja mam te same watpliwosci, dlatego od poczatku nazwalem ta informacje ciekawosta. Wydaje mi sie ze moglo by to zadzialac, jezeli przy otwieraniu nowej kopalni, od samego poczatku wprowadzony bylby ruch lewostronny. Ciezko wyobrazic sobie przestawienie z dnia na dzien ruchu w funkcjonujacym kamieniolomie, w ktorym doswiadczeni kierowcy maja swoje nawyki i przyzwyczajenia. |
Z całą pewnością byłoby to niebezpieczne i mogłoby się zakończyć dość sporym problemem pod względem bezpieczeństwa. Myślę jednak, że odpowiednie szkolenia i oznaczenia mogłyby dać radę w takiej sytuacji. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|